ابزار رایگان سئو؛ معرفی ابزارهای رایگان و کاربردی برای سئو


کسب‌وکارهای امروزی متوجه شده‌اند که باید حضور در اینترنت را برای موفقیت جدی بگیرند. آن‌ها در این مسیر باید استراتژی مشخصی برای دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی آنلاین داشته باشند و از ابزارهای گوناگون بهره بگیرند. شرکت‌ها حالا می‌توانند به کمک ابزارهای دیجیتال مارکتینگ با مشتریان بالقوه بیشتری دسترسی داشته باشند، محصولات و خدمات خود را بهتر تبلیغ کنند و به هدفشان از افزایش شناخت برند برسند.

اما یکی از جوانب مهم دیجیتال مارکتینگ، سئو است. سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی با جدی گرفتن بهینه‌سازی سایت از مزایای فراوانی برخوردار خواهند شد از جمله افزایش ترافیک طبیعی، دستیابی به سرنخ‌های فروش باکیفیت‌تر و در نهایت افزایش فروش. با توجه به اهمیت این موضوع، این مقاله را به بررسی چند ابزار رایگان تحلیل SEO اختصاص داده‌ایم، پس همراهمان بمانید.

ابزارهای رایگان و کاربردی برای سئو
یکی از مهمترین اقدامات برای سئو کردن سایت استقاده هوشمندانه از ابزارهای سئو است. این ابزارها آنچنان اهمیت دارند که بخش مهمی از آموزش سئو سایت به یادگیری این ابزارها منتهی می‌شود. در ادامه ابزارهای رایگان سئو را معرفی می‌کنیم و کاربردهای هر کدام را نیز می‌گوییم تا با توجه به نیازهای خود، برای استفاده از آن‌ها بهتر تصمیم بگیرید.

1. سرچ کنسول
شاید بهترین ابزار رایگان تحلیل SEO فعلی، سرچ کنسول خود گوگل باشد. با استفاده از این ابزار می‌توانید مشکلات فنی سایت خود را بررسی و رفع کنید، به داده‌های مهم سئو مانند نرخ کلیک‌ها، ایمپرشن‌ها و میانگین رتبه صفحات خود دسترسی داشته باشید، سایت مپ ثبت کنید و به‌طور کلی کنترل خوبی روی مشکلات سایت خود و جایگاه آن در گوگل داشته باشید. توجه کنید که اگر برایتان کسب رتبه در موتورهای جستجویی مانند بینگ و یاندکس مهم است، آن‌ها نیز سرچ کنسول خود را دارند.

برای استفاده از سرچ کنسول ابتدا باید سایت خود را در این ابزار ثبت کنید که برای آن می‌توانید از مقاله ثبت سایت در سرچ کنسول کمک بگیرید. از طرفی یکی از مشکلاتی که افراد زمان استفاده از این ابزار رایگان تحلیل SEO دارند، درک خطاهایی است که در آن مشاهده می‌کنند و اینکه چطور باید آن‌ها را رفع کنند. برای همین منظور مقاله رفع خطاهای سرچ کنسول به کمک شما می‌آید و می‌توانید خودتان این مشکلات را برطرف کنید. اما اگر می‌خواهید به‌طور کامل به این ابزار مسلط شوید، توصیه می‌کنیم دوره سرچ کنسول را تهیه کنید که به شما اجازه می‌دهد نسبت به مسائلی مانند گزارش لینک‌سازی داخلی و خارجی صفحات سایت، بهبود اسکیمای سایت، ثبت نقشه سایت و غیره، اطلاعات جامعی به‌دست آورید.

2. گوگل آنالیتیکس
یکی دیگر از ابزارهای رایگان سئو که گوگل در اختیار وب‌مسترها قرار داده، گوگل آنالیتیکس است. اگر می‌خواهید از داده‌های مهم بازاریابی در استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود استفاده کنید، این ابزار را جدی بگیرید. گوگل آنالیتیکس ابزار رایگانی است که داده‌های زیادی از سایت شما در اختیارتان قرار می‌دهد. شما می‌توانید با استفاده از این داده‌ها کمپین‌های تبلیغاتی دیجیتال خود را بهبود بخشید.

نسخه جدید این ابزار به اسم گوگل آنالیتیکس 4 به جای کوکی‌ها از یادگیری ماشینی استفاده می‌کند. بنابراین می‌توانید از تحلیل‌های پیشبینی‌کننده‌ای استفاده کنید که کمک به شناسایی کاربران و اعمالی می‌کند که ممکن است منجر به خرید در سایت شما شوند.

اما برای استفاده از نسخه جدید این ابزار باید ابتدا در آن ثبت‌نام کنید که توصیه می‌کنیم نگاهی به مقاله نصب ga4 بیاندازید. برای تسلط روی این ابزار رایگان تحلیل SEO نیز دوره آموزش گوگل آنالیتیکس تمام اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار خواهد داد.

3. دیتا استودیو
گوگل دیتا استودیو یکی دیگر از ابزارهای رایگان سئو است که گزارش‌دهی را برای شما ساده‌تر می‌کند. این ابزار برای استفاده کارشناسان سئو فوق‌العاده است، چون به آن‌ها اجازه می‌دهد گزارش‌هایی را برای مشتریان، مدیران یا روسای خود آماده کنند. نکته بهتر درباره این ابزار این است که با دیگر ابزارهای گوگل ادغام می‌شود تا ترکیب داده‌ها از جاهایی مانند سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس نسبتا ساده‌ شود.

شما به کمک این ابزار می‌توانید به اهداف شرکت خود مانند افزایش تعداد بازدیدکنندگان، افزایش نرخ تبدیل و فروش و بهبود استراتژی کمپین‌های تبلیغاتی، تحقیق بخشید و قسمت‌های مختلف سایت خود را برای ایجاد تجربه کاربری بهتر، بهینه کنید.

اما برای نتیجه‌گیری بهتر از این ابزار باید نحوه استفاده از آن را بدانید که دوره دیتا استودیو، در راستای همین هدف تهیه شده است. شما با استفاده از آن می‌توانید بخش‌های مختلف این ابزار را بشناسید، بدانید چطور اکانت بسازید، داشبورد دیتا استودیو را تنظیم کنید و کار با منوی اصلی را نیز یاد بگیرید.

4. ابزار Google Page Speed Insights
سرعت لود صفحات یک سایت روی حفظ بازدیدکنندگان آن اثر زیادی می‌گذارد و یکی از فاکتورهای مهم گوگل برای رتبه‌بندی است. Google Page Speed Insights یکی دیگر از ابزارهای رایگان سئو است که آقای اینترنت برای کمک به سایت‌ها برای اطلاع از سرعت خود طراحی کرده است. این ابزار رایگان سرعت صفحه یک سایت را روی دستگاه‌های موبایل و دسکتاپ بررسی می‌کند. این ابزار پس از آنکه آدرس سایت مورد نظرتان را در آن وارد کردید، به عملکرد لود آن صفحه یا سایت امتیازی از 0 تا 100 می‌دهد. همچنین به شما می‌گوید طبق شاخص‌های مختلف، لود آن سایت دقیقا چقدر طول می‌کشد و پیشنهادهایی نیز برای بهبود سرعت یک صفحه می‌دهد.

این ابزار داده‌های میدانی و آزمایشگاهی درباره یک صفحه فراهم می‌کند که داده‌های دوم برای دیباگ کردن مشکلات مفید هستند، چون در یک محیط کنترل‌شده جمع‌آوری می‌شوند. توصیه می‌کنیم برای آشنایی با ابزارهای مشابه دیگر، مقاله ابزارهای تست سرعت سایت را مطالعه کنید.

5. Similar Web
اگر می‌خواهید از یک ابزار رایگان تحلیل SEO قدرتمند استفاده کنید، Similar Web را توصیه می‌کنیم. این ابزار این امکان را برایتان فراهم می‌کند که جایگاه خود نسبت به سایت‌های رقیب را بسنجید و مقایسه کنید. از طرف دیگر اطلاعات مهم دیگری در اختیارتان قرار می‌دهد از جمله بررسی ترافیک سایت رقبا، رتبه صفحات مختلف آن‌ها، نرخ تعاملشان و غیره.

یکی از بهترین ویژگی‌های این ابزار خوانایی داده‌ها و آمار است. مثلا شما می‌توانید با بررسی بخش داده‌های مرتبط با جستجو ببینید که ترافیک سایت شما از چه منابعی (مانند رسانه‌های اجتماعی، گوگل ادز، کلمات کلیدی و غیره) است. همچنین می‌توانید متوجه شوید ترافیک سایت شما در رابطه با چه کلمات کلیدی بیشتر از همه است یا کدام کلمات بازده تبلیغاتی زیادی داشته‌اند. برای بررسی بیشتر از 5 سایت، باید نسخه پولی این ابزار را تهیه کنید.

6. SEO SiteCheckup
بسیاری اوقات شما حتی با آنکه از تلاش‌های خود برای سئوی سایتتان مطمئن هستید، اما نتیجه لازم را نمی‌گیرید و گوگل به شما توجهی نشان نمی‌دهد. یکی از ابزارهای رایگان سئو که با استفاده از آن می‌توانید مشکلات و ایرادهای سایت خود را بررسی کنید، SEO SiteCheckup است. این ابزار رایگان تحلیل SEO قابلیت‌های متعددی دارد از جمله:

بررسی جایگاه رقبا و فعالیت‌هایشان
بررسی مشکلات مربوط به بهینه‌سازی سایت و تجزیه و تحلیل آن‌ها
امکان تهیه گزارش‌های مربوط به بهینه‌سازی سایت
استفاده از این ابزار نیز بسیار ساده است و فقط باید آدرس سایت خود را در کادر مربوطه وارد کنید. سپس نتایجی در صفحات مختلف را مشاهده خواهید کرد و با بررسی داده‌ها از ایرادهای سایت خود مطلع خواهید شد. اگر روی دکمه how to fix نیز کلیک کنید، پیشنهادهایی برای رفع این مشکلات دریافت خواهید کرد.

 

7. Google Keyword Planner
یکی از اقدامات بسیار مهمی که زمان بهینه‌سازی سایت خود باید انجام دهید، تحقیق کلمات کلیدی است. یکی دیگر از ابزارهای رایگان سئو که برای این هدف طراحی شده است، Google Keyword Planner نام دارد. گوگل این ابزار را برای گوگل ادز توسعه داده است، اما از آن برای سئو نیز می‌توانید استفاده کنید. این ابزار به‌خصوص برای پیدا کردن کلمات کلیدی فصلی یا ترند است. البته باید بگوییم که یکی از محدودیت‌های این ابزار این است که حجم جستجوهای مربوط به یک کلمه کلیدی را فقط به‌صورت محدوده‌ای نشان می‌دهد نه مطلق.

برای استفاده از این ابزار کافی است که یک کلمه کلیدی مانند قهوه را وارد کنید تا کلمات کلیدی به شما پیشنهاد شود که از ترکیب آن به‌دست می‌آیند مانند دستگاه قهوه ساز، قهوه ساز دستی، قهوه فوری و غیره. شما برای آشنایی بیشتر با این ابزار و ویژگی‌هایش و سایر ابزارهای مشابه می‌توانید مقاله ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی را مطالعه کنید.

8. GTMETRIX
اگر می‌خواهید مشکلات تکنیکال سایت خود را بررسی کنید و از سلامت آن از این نظر مطمئن باشید، GTmetrix را به‌عنوان یکی دیگر از ابزارهای رایگان سئو امتحان کنید. شما با استفاده از این ابزار می‌توانید در عرض فقط چند دقیقه اطلاعاتی مانند اندازه یک صفحه و زمان لود آن به‌دست آورید. این ابزار نظم و مدت لود فایل‌های روی صفحات سایت شما را نیز نشان می‌دهد. شما با این ابزار رایگان تحلیل SEO می‌توانید بررسی کنید برای لود سریع‌تر سایت خود چه کارهایی انجام دهید و آن را بهبود بخشید.

9. Google mobile friendly test
با توجه به اینکه بخش زیادی از ترافیک وب در دنیای امروز را دستگاه‌های موبایل تشکیل می‌دهند، طبیعی است که گوگل رسپانسیو بودن سایت‌ها را یک عامل مهم در رتبه‌بندی آن‌ها در نظر بگیرید. گوگل از طرفی احتمال ایندکس شدن سایت‌ها را بر همین مبنا قرار می‌دهد. Google mobile friendly test یکی از ابزارهای رایگان سئو است که این شرکت در اختیار کاربران گذاشته است تا وضعیت سایت خود را برای نمایش روی دستگاه‌های موبایل و رسپانسیو بودنش بررسی کنند.

10. xml-sitemaps
اگر می‌خواهید سایتتان توسط خزندگان موتورهای جستجو مانند گوگل ایندکس شود و وضعیت آن را از این نظر بررسی کنید، یکی از بهترین روش‌ها استفاده از نقشه سایت یا سایت مپ است. نقشه سایت، صفحه‌ای از سایت شما است که فهرستی کامل از آدرس صفحاتش را در خود دارد و به ربات‌های موتورهای جستجو کمک می‌کند تا آن را سریع‌تر و راحت‌تر پیدا کنند.

برای ایجاد نقشه سایت ابزارهای مختلفی وجود دارد، مثلا برای وردپرس از افزونه‌های گوناگون می‌توانید استفاده کنید. اما اگر سایت شما اختصاصی است، XML-Sitemaps ابزار رایگانی است که اجازه می‌دهد با وارد کردن آدرس سایت خود در آن و کلیک روی گزینه استارت، سایپ مپ خود را بسازید. پس از ایجاد نقشه سایت خود می‌توانید آن را از طریق سرچ کنسول، به گوگل معرفی کنید.

11. Ahrefs
پروفایل لینک سایت شما و تعداد بک لینک‌هایی که دارد، تا حد زیادی روی تلاش‌هایتان برای سئو نتیجه می‌گذارد. ابزارهای مختلفی برای بررسی بک لینک‌های سایت خودتان و رقبا وجود دارند که یکی از آن‌ها Ahrefs است. این ابزار رایگان تحلیل SEO در نسخه رایگان خود به شما اجازه می‌دهد 100 بک لینک برتر هر سایت یا URL را بررسی کنید و اطلاعاتی نیز درباره تعداد کل بک لینک‌ها، دامنه‌های ارجاع‌دهنده، رتبه‌بندی دامنه، رتبه‌بندی URL به‌دست آورید. شما به کمک این ابزار می‌توانید سایت رقبای خود را بررسی کنید، ببینید از کجا لینک گرفته‌اند و فرصت‌های بالقوه‌ای برای لینک‌سازی در اختیار داشته باشید.

12. moz bar
یکی از اصطلاحات پرکاربرد که در دنیای سئو ممکن است بشنوید، دامین آتوریتی (DA) و پیج آتوریتی (PA) یک سایت است. سایت معروف و مرجع Moz از این شاخص‌ها استفاده می‌کند تا اعتبار یک دامنه را در سطح وب بررسی کند. این سایت برای راحتی کاربران افزونه‌ای به اسم moz bar طراحی کرده است که آن را می‌توانید روی مرورگر کروم خود نصب کنید.

Moz bar یکی دیگر از ابزارهای رایگان سئو است که پس از نصب آن می‌توانید با ورود به یک سایت اطلاعاتی درباره اعتبار صفحه، نرخ اسپم و تعداد بک لینک‌های آن داشته باشید. همچنین پس از نصب این افزونه اگر کلمه‌ای را در گوگل جستجو کنید، اطلاعات گفته‌شده را در پایین هر سایت خواهید دید.

13. Screaming frog
یکی دیگر از ابزارهای رایگان سئو Screaming Frog نام دارد که برای بهینه‌سازی وب بسیار ارزشمند است. چون با استفاده از آن می‌توانید ساختار یک سایت را تحلیل کرده و مشکلات تکنیکالش را پیدا کنید که جلوی افزایش رتبه آن در صفحه نتایج موتور جستجو را گرفته‌اند. این ابزار را می‌توانید روی سیستم‌های ویندوزی یا مک خود نصب کنید و با استفاده از آن اطلاعاتی مهم درباره سایت خود به‌دست آورید. نسخه رایگان این ابزار به شما اجازه می‌دهد حداکثر 500 URL را بررسی کنید و این تعداد در نسخه پولی بی‌نهایت خواهید شد. به کمک این ابزار می‌توانید رقبای خود را نیز بررسی کنید و اطلاعات خوبی از آن‌ها کسب کنید.

اما اگر می‌خواهید با تمام نکات مربوط به استفاده از این ابزار آشنا شوید، دوره اسکریمینگ فراگ پیشرفته را باید تهیه کنید. استفاده از این دوره برای متخصصان سئو الزامی است و با استفاده از این ابزار می‌توانند کارهای زیادی انجام دهند از جمله بررسی ساختار سایت و صفحات، بررسی عکس ها از نظر حجم، اندازه، alt و غیره، بررسی فایل های داخلی و خارجی سایت شما.

14. Brocken link checker
یکی از مشکلاتی که بسیاری از سایت‌ها با آن روبه‌رو می‌شوند و بازدیدکنندگان آن‌ها را فراری می‌دهد، لینک‌های شکسته یا خراب است. این لینک‌ها نرخ پرش سایت را به‌شکل قابل‌توجهی افزایش می‌دهند و به سئو سایت شما آسیب می‌زنند. یکی از ابزارهای رایگان سئو که کمک می‌کند لینک‌های شکسته سایت خود را پیدا کنید، افزونه Broken Link Checker است.

پس از نصب، این افزونه تمام لینک‌های سایتتان را بررسی می‌کند و لینک‌های شکسته یا خراب را گزارش می‌دهد. به کمک آن می‌توانید تصاویری را که به دلیل پیوند نادرست نشان داده نمی‌شوند نیز پیدا کنید.

15. Google Light House
گوگل لایت هاوس (Google Light House) یک ابزار رایگان تحلیل SEO است که برای بهینه‌سازی عملکرد سایت کاربران ساخته شده است. این ابزار متن باز عملکرد سایت شما، دسترس‌پذیری، سئوی آن و عوامل دیگر را بررسی خواهد کرد و گزارش می‌دهد چه بخش‌هایی را می‌توانید اصلاح کنید و بهبود بخشید.

از طریق افزونه کروم یا DevTools کروم می‌توانید به لایت هاوس دسترسی داشته باشید. پس از نصب این ابزار می‌توانید به صفحه‌ای که می‌خواهید آن را بررسی کنید، بروید و روی آیکون لایت هاوس در نوار ابزار کروم کلیک کنید.

شما با استفاده از این ابزار می‌توانید عملکرد سایت خود را بهتر کنید که نتیجه آن تجربه کاربری بهتر و کسب رتبه بالاتر در موتورهای جستجو است. همچنین مشکلات دسترس‌پذیری سایت خود را متوجه خواهید شد تا افراد با ناتوانی‌های جسمی بهتر به آن دسترسی داشته باشند.

16. Woorank
یکی دیگر از ابزارهای رایگان سئو Woorank است که در عرض چند ثانیه به شما پیشنهادیی برای بهبود سئو سایتتان می‌دهد. زمان استفاده از این ابزار، ابتدا سئو سایت شما نمره‌ای دریافت خواهد کرد. سپس Woorank دقیقا به شما می‌گوید که چطور باید سئو داخلی و خارجی خود را بهتر کنید. اکثر ابزارهای سئو به شما مشکل را می‌گویند و خبری از راه‌حل نیست، اما Woorank چک لیست کاملی از سئو را در اختیارتان قرار می‌دهد تا بتوانید هر نوع مشکل احتمالی را رفع کنید.

 

17. Ubersuggest
آیا می‌خواهید از رقبای خود اطلاعات داشته باشید و برای استفاده از کلمات کلیدی پیشنهادهایی دریافت کنید؟ Ubersuggest یک ابزار رایگان تحلیل SEO است که چنین قابلیتی را برایتان فراهم می‌کند. این ابزار امکانات زیادی دارد که معمولا تنها در ابزارهای پولی سئو پیدا می‌شوند، اما Ubersuggest کاملا رایگان است. برای استفاده از این ابزار کافی است یک کلمه کلیدی را که می‌خواهید برای آن رتبه بگیرید (یا سایت رقیبی که می‌خواهید رتبه‌تان بالاتر از آن باشد)، در کادر مربوطه وارد آن کنید.

پس از آن گزارشی از سختی کلمه مورد نظر، حجم جستجوی ماهیانه و موارد دیگر دریافت خواهید کرد. همچنین فهرستی از کلمات کلیدی پیشنهادی را بر اساس کلمه کلیدی که تایپ کرده‌اید، می‌بینید. بهترین قابلیت این ابزار امکان مقایسه دو کلمه کلیدی با یکدیگر است.

18. Soovle
Soovle یکی از بهترین ابزارهای رایگان سئو است که کلمات کلیدی محبوب را از پلتفرم‌هایی مانند یوتیوب، گوگل، آمازون، ویکیپدیا، بینگ، یاهو و Answers.com جمع‌آوری می‌کند. این ابزار دیتابیسی از اصطلاحات در اختیارتان قرار می‌دهید که از آن می‌توانید برای بهبود رتبه سایت خود استفاده کنید.

با فقط تایپ یک کلمه کلیدی در این ابزار فهرستی از اصطلاحات مرتبط را می‌بینید که کاربران در پلتفرم‌های بزرگ دنبال آن‌ها می‌گردند. این ابزار بسیار قدیمی‌ است، اما همچنان توانسته محبوبیت خود را حفظ کند. البته باید بگوییم در کلمات کلیدی پیشنهادشده اطلاعاتی مانند حجم جستجو و سختی کلمه کلیدی را مشاهده نخواهید کرد.

سخن نهایی
موفقیت در اینترنت بدون توجه به سئو و تلاش در این زمینه معنا ندارد. بهینه‌سازی سایت از عناصر مختلفی تشکیل شده است و آگاهی از نحوه کار آن‌ها کمک می‌کند تا سایت خود را در مسیر رشد قرار دهید. اگر می‌خواهید سایت شما را کاربران بیشتری ببینند و در نتیجه ترافیک آن را افزایش دهید و فرصت بیشتری برای فروش داشته باشید، سئو را باید جدی بگیرید. ابزارهای مختلفی برای بهینه‌سازی سایت و اموری مانند گزارش‌دهی و تحقیق کلمات کلیدی وجود دارند که در این مقاله تعدادی از مهم‌ترین ابزارهای رایگان سئو را معرفی کردیم تا با امکانات و کاربرد هر کدام به‌طور خلاصه آشنا شوید.

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد